Svi kupci iz kategorije kućanstvo imaju pravo na opskrbu električnom energijom u sustavu javne usluge, ali isto tako imaju pravo odabrati nekog od opskrbljivača na tržištu električne energije. Na tržištu električne energije u Republici Hrvatskoj ima više opskrbljivača.
Kako bi prešli drugom opskrbljivaču, morate sklopiti novi ugovor o opskrbi električnom energijom s odabranim opskrbljivačem. Postupak promjene opskrbljivača provodi odabrani opskrbljivač koji podatke o obračunskim mjernim mjestima kupca, u propisanom obliku i na propisani način, dostavlja HEP ODS-u na obradu. Kupac komunicira s odabranim opskrbljivačem. Nakon sklapanja ugovora o opskrbi električnom energijom s odabranim opskrbljivačem daljnji postupak za vas provodi vaš novi opskrbljivač. Postupak promjene opskrbljivača provodi se bez naknade.
Kako bi postupak promjene opskrbljivača bio proveden na propisan način, neophodno je da svi podaci o Vama kao kupcu i Vašem mjernom mjestu budu poznati i vjerodostojni. Najvažniji podatak koji može osigurati sam kupac je OIB kupca. Svi kupci mogu provjeriti status svog OIB-a (odnosno provjeriti ima li HEP ODS njihov OIB i je li OIB ispravan) na svakom računu za električnu energiju. Također, vrlo je važno utvrditi stanje brojila temeljem kojeg će se razgraničiti potrošnja kupca kod postojećeg opskrbljivača od potrošnje koja će nastati kod novog opskrbljivača, pri čemu kupac može očitano stanje brojila za potrebe razgraničenja dostaviti odabranom opskrbljivaču.
HEP ODS i dalje zadržava status jedinog distributera čija je nadležnost briga za optimalno funkcioniranje sustava, uključujući poslove očitanja, zamjene brojila, otklanjanje kvarova i smetnji u mrežnom sustavu. Od 1. siječnja 2017. svi kupci u RH, neovisno o izabranom opskrbljivaču, dobivat će jedinstveni račun: račun na kojem je objedinjen trošak za opskrbu električnom energijom (potrošnja električne energije) i naknada za korištenje distribucijske mreže. Jedinstveni račun izdaje izabrani opskrbljivač.
Račun za korištenje mreže - mrežarina, određuje se temeljem potrošnje iz odgovarajućeg prethodnog istog obračunskog razdoblja, iskazane kroz mjesečne novčane obveze kupca. Mjesečne novčane obveze, za kupce kategorije kućanstvo, utvrđuju se na način da se predviđena mjesečna potrošnja za pojedinačni mjesec pomnoži s pripadajućim tarifnim stavkama za korištenje mreže (za tarifni model plavi - jednotarifno mjerenje – 0,31 kn/kWh, za tarifni model bijeli - dvotarifno mjerenje - u višoj tarifi 0,35 kn/kWh, a u nižoj tarifi 0,17 kn/kWh; cijene su bez PDV-a) te se dodaje i naknada za mjernu uslugu u iznosu od 10,00kn (bez PDV-a).
Ukoliko kupac promijeni opskrbljivača, a nije podmirio novčane obveze prema HEP ODS-u, on mu ima pravo obustaviti isporuku električne energije sukladno Zakonu o tržištu električne energije. Također, svi opskrbljivači na tržištu električne energije imaju pravo, ukoliko kupac nije podmirio svoje novčane obveze, od HEP ODS-a zatražiti privremenu obustavu isporuke električne energije.
Očitanje brojila kod kupaca kategorije kućanstvo u okviru standardne usluge obavlja HEP ODS svakih 6 mjeseci. Kod promjene opskrbljivača, očitanje brojila HEP ODS-u može dostaviti novi opskrbljivač, zajedno s podacima iz ugovora o opskrbi. Razgraničenje potrošnje između postojećeg i novog opskrbljivača utvrđuje se na jedan od sljedećih načina:
Za kupce kategorije kućanstvo standardno obračunsko razdoblje iznosi 6 mjeseci, a brojila kupaca će se i dalje očitavati dva puta godišnje.
Svaki kupac ima pravo, u bilo kojem trenutku, promijeniti opskrbljivača na tržištu električne energije. Naravno, potrebno je obratiti pozornost na to kakav ugovorni odnos imate s trenutnim opskrbljivačem kako raskid ne bi podrazumijevao dodatne troškove.