EN
Česta pitanja

Česta pitanja

Šifra kupca je jedinstveni evidencijski broj svakog kupca, upisan je na zaglavlju računa, a sastavni je dio poziva na broj naznačenog na uplatnici.





 
Obrazloženje pojedinih stavki računa možete pronaći ovdje.
Kada Vam je na računu iskazan iznos preplate, znači da ste tijekom obračunskog razdoblja putem akontacijskih rata (mjesečnih novčanih obveza) platili više nego što ste potrošili. U tom slučaju, akontacijske rate za iduće obračunsko razdoblje bit će umanjene za preplaćeni iznos. 

Ukoliko želite, možete ostvariti povrat preplaćenog iznosa. 

Napomene:
  • Povrat preplate može se ostvariti putem Hrvatske pošte (poštanskom uputnicom) ili isplatom na tekući račun kupca.
  • Tražitelj isplate može biti samo kupac ili njegov opunomoćenik, uz uvjet da je punomoć ovjerena kod javnog bilježnika.
  • Ukoliko povrat preplate zatražite u roku od 15 dana od dana izdavanja obračuna, a vaš obračun se temelji na očitanom stanju brojila, preplaćeni iznos isplatit će vam se u punom iznosu.
  • U slučaju kada povrat preplate zatražite izvan roka od 15 dana od dana izdavanja obračuna ili se vaš obračun temelji na procijenjenom stanju brojila, uz zahtjev za povrat preplate potrebno je dostaviti i trenutno stanje vašeg brojila prema kojem se izrađuje izvanredni obračun, temeljem kojeg  se isplaćuje preplaćeni iznos.

Vaše račune za potrošenu električnu energiju možete podmiriti različitim sredstvima plaćanja, ovisno o vašim željama i mogućnostima koje postoje u područnoj elektri. Na Internet stranicama pojedinih distribucijskih područja HEP ODS-a, možete naći detaljne informacije o mogućnostima plaćanja u područnoj elektri.

Plaćanje računa i mjesečnih novčanih obveza (akontacija) moguće je preko svih ustanova za obavljanje platnog prometa:

  • putem trajnog naloga,
  • putem Internet bankarstva (potreban je poziv na broj te broj računa za uplatu električne energije – podaci se nalaze na vašim uplatnicama),
  • na blagajnama FINA-e (bez plaćanja naknade),
  • na blagajnama Hrvatske Pošte (bez plaćanja naknade).


U slučaju da niste suglasni s visinom mjesečnih novčanih obveza koje su vam određene za iduće obračunsko razdoblje, možete ih osporiti u roku od 15 dana od dana izdavanja. U slučaju opravdanosti prigovora, odredit će vam se nove mjesečne novčane obveze. 
 

Na što obratiti pozornost kod odabira tarifnog modela?

Odabirom odgovarajućeg tarifnog modela možete utjecati na visinu vaših troškova za utrošenu električnu energiju. Tarifni model ovisan je o tehničkim uvjetima određenog mjernog mjesta. Ako želite promijeniti tarifni model, obratite pozornost na tip vašeg brojila (jednotarifno ili višetarifno), budući da pojedini tarifni modeli zahtijevaju određeni tip brojila.


Koliko se plaća promjena tarifnog modela?

Svakom kupcu je omogućen odabir tarifnog modela koji najviše odgovara njegovom načinu potrošnje. Svakako provjerite omjer potrošnje koji ostvarujete kako biste mogli procijeniti kojim tarifnim modelom ostvarujete najveće uštede.

Tarifni model možete bez naknade promijeniti jedanput godišnje, uz uvjet da su na mjernom mjestu osigurani svi tehnički uvjeti koji omogućavaju mjerenje potrošnje prema novoodabranom tarifnom modelu te da je od prošle promjene tarifnog modela proteklo najmanje 12 mjeseci. Kod promjene tarifnog modela koja iziskuje zamjenu mjernih uređaja, troškove zamjene uređaja snosi podnositelj zahtjeva, prema Cjeniku nestandardnih usluga.

Zahtjev za promjenu tarifnog modela potrebno je uputiti područnoj elektri.

  • Kada HEP ODS pozove kupce da dostave očitanje (pr. u slučaju promjene cijene električne energije).
  • Kada se vaša potrošnja značajnije promijenila (pr. uključili ste ili isključili neko od većih trošila u vašem kućanstvu, električni bojler ste zamijenili plinskim i sl.).
  • Ako niste bili prisutni pri redovnom očitanju ili vaše brojilo zbog nedostupnosti nije očitano.
  • Ako ste HEP ODS-u upitili zahtjev za samoočitanje, temeljem kojeg ste se obvezali mjesečno dostavljati očitanje  brojila.

Ukoliko nam unutar obračunskog razdoblja želite dostaviti očitanje vašeg brojila električne energije to možete učiniti na sljedeće načine:
  • putem aplikacije Moj račun;
  • pozivom na besplatni telefonski automat 0800 0555;
  • pozivom na besplatni telefonski broj područne elektre;
  • osobnim dolaskom u područnu elektru.
Za dostavu očitanja putem besplatnog telefonskog automata potrebna je šifra kupca (koju možete naći na vašem računu za električnu energiju) te stanje brojila.
Svaki kupac kategorije kućanstvo koji ima šestomjesečni obračun, ima pravo (na temelju zahtjeva) na samoočitanje stanja brojila. Naknada za izradu mjesečnog obračuna kod kupaca u sustavu samoočitanja, od 1. listopada 2015. godine se ne zaračunava. U nastavku je pregled prava i obveza za kupce koji žele plaćati mjesečnu potrošnju na temelju samoočitanja:
  • HEP-Operator distribucijskog sustava d.o.o. dužan je kupcu kategorije kućanstvo, na njegov zahtjev, omogućiti samostalno očitavanje stanja brojila.
  • Podatke o stanju brojila kupac je dužan dostaviti u zadnjem tjednu tekućeg mjeseca (svaki mjesec).
 
Kupac stanje brojila može, bez naknade, dostaviti putem:
 
web aplikacije Moj račun,
telefonskog govornog automata (0800 0555),
besplatnog kontakt broja područne elektre.
 
  • Kupac u sustavu samoočitanja ima mjesečno obračunsko razdoblje na temelju obračuna čija se izrada ne naplaćuje i dobiva mjesečni račun.
  • U mjesecu u kojem kupac HEP ODS-u ne dostavi podatke o stanju brojila, obračun se temelji na potrošnji električne energije koju procjenjuje HEP ODS.
  • Kupcu koji u tri uzastopna mjeseca ne dostavi podatke o stanju brojila, HEP ODS će, nakon prethodne pisane obavijesti, ukinuti pravo na samoočitanje stanja brojila do isteka sljedećeg polugodišnjeg obračunskog razdoblja kupca.
  • Kupac gubi pravo na samoočitanje stanja brojila u sljedeće tri kalendarske godine ako se polugodišnja potrošnja električne energije određena prema očitanjima HEP ODS-a razlikuje za više od 50% od zbroja šest uzastopnih mjesečnih potrošnji izračunatih na temelju podataka o stanju brojila dostavljenih od strane kupca.
  • Kupac koji je izgubio pravo na samoočitanje stanja brojila, novi zahtjev može podnijeti nakon isteka razdoblja za koje je izgubio pravo samoočitanja stanja brojila.
U energetskoj mreži HEP ODS-a za mjerenje potrošnje električne energije koristi se oko 30 osnovnih tipova brojila električne energije koja se po načinu izvedbe mogu svrstati u dvije kategorije: 
 

Elektromehaničko brojilo

Elektromehanička brojila mogu registrirati potrošnju u jednoj ili u dvije tarife, što je vidljivo na samom brojilu (jedan ili dva brojčanika). Brojila koja imaju mogućnost mjerenja potrošnje u dvije tarife mogu se koristiti za mjerenje u jednoj tarifi (jednotarifno mjerenje, indikacija aktivne tarife je uvijek u istom položaju) ili za mjerenje potrošnje u dvije tarife (dvotarifno mjerenje).

Kod elektromehaničkih brojila i dvotarifnog mjerenja koristi se dodatni vanjski uređaj (uklopni sat ili MTU uređaj) koji prebacuje mjerenje potrošnje energije u jednu ili drugu tarifu.

Raspored dnevnih tarifa:
  • zimsko računanje vremena: VT-viša tarifa od 07-21 sat, NT-niža tarifa od 21-07 sati,
  • ljetno računanje vremena: VT- viša tarifa od 08-22 sata, NT-niža tarifa od 22-08 sati.
Brojilo električne energije mjeri potrošnju energije u kWh i prikazuje trenutnu registriranu ukupnu (kumulativnu) potrošnju energije. Da bi izračun potrošnje električne energije bio točan potrebno je ispravno očitati prikaz na brojilu. Očitavaju se samo brojke u crnom dijelu brojčanika. Brojke u crvenom dijelu brojčanika predstavljaju decimalna mjesta te se ne očitavaju.
 


Elektroničko brojilo

Kod elektroničkih brojila ne postoji odvojeni zasloni za višu i nižu tarifu. Zbog toga je potrebno obratiti pozornost na dodatne oznake koje ukazuju na koju se tarifu odnosi trenutni prikaz na zaslonu. Kod elektroničkih brojila, uređaj za prebacivanje tarifa je ugrađen u brojilo.

Osim potrošnje energije u dvije tarife, elektronička brojila mogu mjeriti i druge parametre (snaga, jalova energija…), a za njihov prikaz na zaslonu definiran je sustav kodova za označavanje. Osnovni kodovi mjernih vrijednosti napisani su na brojilu, ali su ponekad teže čitljivi u hodnicima s lošom rasvjetom i brojilima smještenima u ormariće.

Ukratko, na zaslonu elektroničkih brojila, svakih desetak sekundi izmjenjuju se prikazane količine i pokazuju potrošnju u višoj tarifi, potrošnju u nižoj tarifi, datum, vrijeme te ostvarenu snagu. Kod elektroničkih brojila potrebno je paziti na decimalnu točku i očitavati samo cijeli broj.
 
VT - viša tarifa označena je brojem 1 (TAR 1) i kodom mjerne vrijednosti 1.8.1.
NT - niža tarifa označava se brojem 2 (TAR 2) i kodom mjerne vrijednosti 1.8.2.

Ukoliko elektroničko brojilo mjeri i prikazuje snagu na displeju ovaj podatak se prepoznaje po kodu mjerne vrijednosti:
  • 1.6.0 - maksimalna ostvarena srednja snaga obračunskog perioda (jednotarifno mjerenje),
ili ukoliko se snaga mjeri u dvije tarife;
  • 1.6.1. maksimalna ostvarena srednja snaga obračunskog perioda - u višoj tarifi,
  • 1.6.2 maksimalna ostvarena srednja snaga obračunskog perioda - u nižoj tarifi.
Limitator je uređaj koji kod kupaca ograničava strujno opterećenje (maksimalnu snagu) istovremeno uključenih električnih uređaja na veličinu koja je definirana elektroenergetskom suglasnošću, odnosno ugovorena s HEP ODS-om. Odluku o ugovorenoj snazi priključka, prema kojoj se utvrđuje i nazivna snaga limitatora, donosi kupac prema svojim potrebama. Nazivna struja limitatora kreće se od 5 do 50 ampera. Cijena limitatora uključena je u cijenu priključka na elektroenergetsku mrežu.

Prema Općim uvjetima za opskrbu električnom energijom (članak 13.), svaki kupac, bez obzira na potrošnju, obvezno mora zadovoljiti uvjet ograničenja ili mjerenja vršnog opterećenja iz elektroenergetske suglasnosti. Za kupce, čija je priključna snaga manja od 30 kW, ograničenje se provodi ugradnjom limitatora.

Ograničenje snage u interesu je svih kupaca jer se njime sprječava nekontrolirano smanjenje napona, problemi vezani uz stare instalacije te nekontrolirano povećanje potrošnje pojedinih kupaca, što se može negativno odraziti na ostale kupce priključene na isti dio mreže. Uslijed priključenja novog kupca na elektroenergetsku mrežu, jedan od temeljnih parametara je određivanje snage priključka. Svi kupci kod kojih je snaga limitatora manja od iznosa zakupljene snage (snage u elektroenergetskoj suglasnosti kupca), mogu zatražiti zamjenu limitatora. 

Više o tehničkim obilježjima uređaja za ograničavanje strujnog opterećenja – limitatora, možete pronaći ovdje

Ukoliko imate primjedbe na zaprimljeni obračun, mjesečne novčane obveze (akontacije) i slično, molimo vas da nam se obratite pisanim putem (putem pošte, kontakt formulara na ovim stranicama ili faksom). Na raspolaganju su vam naši radnici na šalterima te na potrošačkim telefonima područnih elektri.

Ukoliko niste zadovoljni dobivenim očitovanjem ili smatrate da ste na bilo koji način zakinuti, vaše je pravo obratiti se Povjerenstvu za reklamacije potrošača u područnoj elektri.

Povjerenstva za reklamacije potrošača sastavljena su od predstavnika lokalnih udruga za zaštitu potrošača te predstavnika HEP-Operatora distribucijskog sustava d.o.o. Povjerenstva postoje u svim distribucijskim područjima, a možete im se obratiti isključivo pisanim putem, na adresu vaše elektre, s naznakom: „Za Povjerenstvo za reklamacije potrošača“.


Želim promijeniti opskrbljivača električnom energijom. Koji je postupak?

Svi kupci iz kategorije kućanstvo imaju pravo na opskrbu električnom energijom u sustavu javne usluge, pri čemu im je opskrbljivač HEP ODS, ali isto tako imaju pravo odabrati nekog od opskrbljivača na tržištu električne energije. Na tržištu električne energije u Republici Hrvatskoj ima više opskrbljivača.

Kako bi prešli  drugom opskrbljivaču, morate sklopiti novi ugovor o opskrbi električnom energijom s odabranim opskrbljivačem. Postupak promjene opskrbljivača provodi odabrani opskrbljivač koji podatke o obračunskim mjernim mjestima kupca, u propisanom obliku i na propisani način, dostavlja HEP ODS-u na obradu. Kupac komunicira s odabranim opskrbljivačem. Nakon sklapanja ugovora o opskrbi električnom energijom s odabranim opskrbljivačem daljnji postupak za vas provodi vaš novi opskrbljivač. Postupak promjene opskrbljivača provodi se bez naknade.


Koji su temeljni preduvjeti za promjenu opskrbljivača?

Kako bi postupak promjene opskrbljivača bio proveden na propisan način, neophodno je da svi podaci o Vama kao kupcu i mjernom mjestu budu poznati i vjerodostojni. Najvažniji podatak koji može osigurati sam kupac je OIB kupca. Svi kupci mogu provjeriti status svog OIB-a (odnosno provjeriti ima li HEP ODS njihov OIB i je li OIB ispravan) na svakom računu za električnu energiju. Također, vrlo je važno, utvrditi stanje brojila temeljem kojeg će se razgraničiti potrošnja kupca kod postojećeg opskrbljivača od potrošnje koja će nastati kod novog opskrbljivača, pri čemu kupac može očitano stanje brojila za potrebe razgraničenja dostaviti odabranom opskrbljivaču.


Izaberem li nekog od tržišnih opskrbljivača, kakav će biti moj daljnji odnos s HEP ODS-om?

Kupac koji promijeni opskrbljivača, prema sada važećim pravilima, dobivat će dva računa za obračunsko razdoblje:

  • račun za korištenje mreže od HEP ODS-a, prema ugovoru sklopljenim s HEP ODS-om, kojim se regulira korištenje mreže i
  • račun za potrošenu električnu energiju od opskrbljivača, prema ugovoru o opskrbi električnom energijom.
Unutar obračunskog razdoblja svaki će kupac dobiti odvojeno mjesečne novčane obveze (akontacije) za korištenje mreže (od HEP ODS-a) i za utrošenu električnu energiju (od odabranog opskrbljivača).


Obračun naknade za korištenje mreže – mrežarine

Račun za korištenje mreže - mrežarina, određuje se temeljem potrošnje iz odgovarajućeg prethodnog istog obračunskog razdoblja, iskazane kroz mjesečne novčane obveze kupca. Mjesečne novčane obveze utvrđuju se na način da se predviđena mjesečna potrošnja za pojedinačni mjesec pomnoži s pripadajućim tarifnim stavkama za korištenje mreže (za tarifni model plavi - jednotarifno mjerenje – 0,31 kn/kWh, za tarifni model bijeli - dvotarifno mjerenje - u višoj tarifi  0,35 kn/kWh, a u nižoj tarifi 0,17 kn/kWh; cijene su bez PDV-a) te se dodaje i naknada za mjernu uslugu u iznosu od 10,00kn (bez PDV-a).


Postoji li mogućnost obustave isporuke električne energije nakon promjene opskrbljivača?

Ukoliko kupac promijeni opskrbljivača, a nije podmirio novčane obveze prema HEP ODS-u, on mu ima pravo obustaviti isporuku električne energije sukladno Zakonu o tržištu električne energije. 


Očitanje brojila kod promjene opskrbljivača

Očitanje brojila kod kupaca kategorije kućanstvo u okviru standardne usluge obavlja HEP ODS svakih 6 mjeseci. Kod promjene opskrbljivača, očitanje brojila HEP ODS-u može dostaviti novi opskrbljivač, zajedno s podacima iz ugovora o opskrbi. Razgraničenje potrošnje između postojećeg i novog opskrbljivača utvrđuje se na jedan od sljedećih načina:

  • na temelju očitanja zaprimljenog od opskrbljivača - očitanje je prihvatljivo ukoliko potrošnja ne prelazi granicu odstupanja od ±30% u odnosu na odgovarajuće prethodno standardno obračunsko razdoblje (6 mjeseci);
  • na temelju procjene potrošnje - ukoliko očitanje nije zaprimljeno od opskrbljivača ili nije prihvatljivo, koristi se podatak o posljednjem očitanju HEP ODS-a u prethodnih 12 mjeseci;
  • na temelju izvanrednog očitanja koje provodi HEP ODS, u roku od 5 radnih dana od zaprimanja ugovora o opskrbi. Stanje brojila na dan početka primjene novog ugovora o opskrbi ( prvog dana u mjesecu), utvrđuje se razmjerno broju dana do početka primjene novog ugovora.


Kako će se očitavati moje brojilo nakon promjene opskrbljivača?

Za kupce kategorije kućanstvo standardno obračunsko razdoblje iznosi 6 mjeseci, a brojila kupaca će se i dalje očitavati dva puta godišnje.


Što će se dogoditi ako se želim vratiti HEP ODS-u kao opskrbljivaču?

S obzirom na to da svaki kupac kategorije kućanstvo ima pravo na opskrbu električnom energijom u sustavu javne usluge (univerzalna usluga), raskidom ugovora s izabranim opskrbljivačem, možete se kao kupac vratiti na univerzalnu uslugu, pri čemu vam opskrbljivač ponovno postaje HEP ODS koji je obveznik javne usluge opskrbe električnom energijom.


Koliko često mogu mijenjati opskrbljivača?

Svaki kupac ima pravo, u bilo kojem trenutku, promijeniti opskrbljivača na tržištu električne energije. Naravno, potrebno je obratiti pozornost na to kakav ugovorni odnos imate s trenutnim opskrbljivačem kako raskid ne bi podrazumijevao dodatne troškove.


Koje su karakteristike opskrbe električnom energijom u sustavu javne usluge?

Opskrba električnom energijom u sustavu javne usluge podrazumijeva opskrbu propisane kvalitete na cijelom području Republike Hrvatske po realnim, jasno usporedivim i transparentnim cijenama. Nadalje, opskrba električnom energijom u sustavu javne usluge u puno manjoj mjeri je podložna tržišnim promjenama i rizicima koje su karakteristike svakog tržišta.

Nestanak električne energije može biti posljedica:

  • kvara u elektroenergetskom sustavu,
  • radova na elektroenergetskoj mreži,
  • kvara na instalacijama kupca.

U slučaju nestanka električne energije predlažemo da provjerite je li do nestanka električne energije došlo i u susjedstvu ili se radi o nestanku isključivo u vašem objektu. Ukoliko je riječ o nestanku na široj lokaciji, riječ je o kvaru na elektroenergetskoj mreži. Nadalje, ukoliko je riječ o nestanku električne energije isključivo u vašem objektu, onda je najvjerojatnije riječ o problemu/kvaru na vašoj unutarnjoj instalaciji. Također, nestanak električne energije može biti posljedica najavljenih radova na mreži. Sve informacije o najavljenim radovima, možete pronaći ovdje.

U slučaju nestanka električne energije, preporučamo vam da isključite sva trošila, osim jednog rasvjetnog tijela koje će vam poslužiti za provjeru stanja sustava. Kada se stanje u sustavu normalizira, postupno uključujte trošila koja su vam nužna. Na taj način možete izbjeći kvar na vašim uređajima.

Ako morate napustiti objekt, prije ponovnog početka napajanja električnom energijom, provjerite jeste li isključili sva trošila. Posebno obratite pozornost na trošila koja bi, nakon uspostave napajanja električnom energijom, mogla izazvati požar.

U Hrvatskoj ima približno dva milijuna kupaca električne energije kategorije kućanstvo. Mjesečno ili dvomjesečno očitavanje brojila svim kućanstvima izazvalo bi velike dodatne troškove operatoru mreže, čime bi povećalo i ukupnu cijenu električne energije. Da bi se to izbjeglo, primjenjuje se akontacijski sustav naplate, odnosno procjenjuje se mjesečna potrošnja svakog kupca u razdoblju do idućeg obračuna, što je definirano Općim uvjetima za korištenje mreže i opskrbu električnom energijom kao standardna usluga za sve kupce. Slična rješenja primjenjuju se i u drugim europskim zemljama.

Mjesečna novčana obveza, odnosno akontacijska rata, predstavlja račun za ugovorenu električnu energiju za mjesec unutar obračunskog razdoblja čije je dospijeće sredinom mjeseca.

Iznos mjesečnih novčanih obveza određuje se:
  • kod postojećih kupaca na temelju prosječne mjesečne potrošnje odgovarajućeg prethodnog (sezonskog) razdoblja, pomnožene s korekcijskim faktorom promjene potrošnje i tarifnim stavkama odabranog tarifnog modela, uvećano za iznos poreza na dodanu vrijednost (PDV);
  • kod novih kupaca na temelju sporazumno utvrđene količine električne energije, odnosno očekivane prosječne mjesečne potrošnje.
Korekcijski faktor promjene potrošnje predstavlja promjenu potrošnje (porast ili smanjenje) u odnosu na prethodno razdoblje. Svaki kupac kategorije kućanstvo može pisanim putem osporiti utvrđene mjesečne novčane obveze, u roku od 15 dana od dana njihova izdavanja.
Postupak za tarifni model PLAVI (kućanstva):

Utvrdite utrošenu električnu energiju:
 
Datum očitanja Stanje  Utrošena energija
01.11.2014. 88 100 kWh  
30.11.2014. 88 650 kWh 550 kWh
 
  • Potrošnju koju ste dobili oduzimanjem očitanja pomnožite s jediničnom cijenom kilovatsata od 0,78 kn/kWh. 
  • Tom iznosu pribrojite 17,40 kuna mjesečno - naknada za mjernu uslugu i opskrbu.
  • Ukupni broj potrošenih kilovatsati električne energije pomnožite s jediničnom cijenom naknade za poticanje proizvodnje iz obnovljivih izvora od 0,035 kn/kWh.
  • Ukupni zbroj pomnožite s 1,25 (odnosno dodate iznos PDV-a) i dobivate iznos vašeg računa.
 
Stavka Izračun Iznos
Energija 550 kWh x 0,78= 429,00 kn
Naknada za mjernu uslugu i opskrbu   17,40 kn
Naknada za poticanje proizvodnje iz obnovljivih izvora 550 kWh x 0,035= 19,25 kn
Osnovica za PDV    465, 65 kn
PDV (25%)   116,41 kn
UKUPNO   582,06 kn



Postupak za tarifni model BIJELI (kućanstva):

Utvrđivanje utrošene električne energije:
 
Datum očitanja Stanje  Utrošena energija
01.11.2014. VT - 56 700 kWh  
  NT - 85 000 kWh  
30.11.2014. VT - 56 900 kWh 200 kWh
  NT - 85 100 kWh 100 kWh
 
  • Potrošnju koju ste dobili oduzimanjem očitanja u višoj tarifi (VT) pomnožite sa jediničnom cijenom kilovatsata u VT od 0,85 kn/kWh.
  • Potrošnju koju ste dobili oduzimanjem očitanja u nižoj tarifi (NT) pomnožite sa jediničnom cijenom kilovatsata u NT od 0,42 kn/kWh.
  • Tom iznosu pribrojite 17,40 kuna mjesečno - naknada za mjernu uslugu i opskrbu.
  • Ukupni broj potrošenih kilovatsati električne energije pomnožite sa jediničnom cijenom naknade za poticanje proizvodnje iz obnovljivih izvora od 0,035 kn/kWh.
  • Ukupni zbroj pomnožite s 1,25 (odnosno dodate iznos PDV-a) i dobili ste iznos vašeg računa.
 
Stavka Izračun Iznos
Energija - VT 200 kWh x 0,85 kn = 170,00 kn 
Energija - VT 100 kWh x 0,42 kn = 42,00 kn
Energija - ukupno   212,00 kn
Mjesečna naknada   17,40 kn
Naknada za poticanje proizvodnje
iz obnovljivih izvora
300 kWh x 0,035 kn = 10,50 kn 
Osnovica za PDV   239,90 kn
PDV (25%)   59,98 kn
UKUPNO   299,88 kn 
  
Poticanje proizvodnje električne energije iz obnovljivih izvora energije i kogeneracije (OIEiK) jedan je od strateških ciljeva energetske politike EU (više u Direktivi o promicanju uporabe električne energije iz obnovljivih izvora). Direktivom se od zemalja članica traži uspostava sustava poticanja proizvodnje električne energije iz OIEiK. Svaka država članica EU postavlja svoj nacionalni cilj za proizvodnju električne energije iz OIEiK, a Hrvatska je, kao zemlja kandidat, to učinila sredinom 2007. godine, donošenjem Uredbe o minimalnom udjelu električne energije proizvedene iz obnovljivih izvora energije i kogeneracije čija se proizvodnje potiče. Naknada za poticanje proizvodnje električne energije iz OIEiK naplaćuje se od svih kupaca električne energije u Republici Hrvatskoj, od 2007. godine.

Aktualni iznos nakade za poticanje proizvodnje električne energije iz OIEiK određen je Uredbom o naknadi za poticanje proizvodnje električne energije iz obnovljivih izvora i kogeneracije (NN 128/13). Prema Uredbi, kupci plaćaju naknadu za poticanje proizvodnje električne energije iz OIEiK u iznosu od 0,035 kn/kWh. Za kupce električne energije koji su obveznici ishođenja dozvole za emisije stakleničkih plinova (sukladno Zakonu o zaštiti zraka) naknada iznosi 0,005 kn/kWh.

Naknadu prikupljaju svi opskrbljivači električnom energijom na području Republike Hrvatske. Prikupljenu naknadu svaki opskrbljivač električnom energijom prosljeđuje Hrvatskom operatoru tržišta energije (HROTE-u) koji, temeljem ugovora, povlaštenim proizvođačima isplaćuje naknadu za električnu energiju isporučenu u mrežu iz elektrana, kao što su sunčane, vjetroelektrane, bioplinske i druge elektrane s obnovljivim izvorom primarne energije.

Iznos naknade vidljiv je na računima za električnu energiju, odnosno periodičnim obračunima (kod kupaca u akontacijskom sustavu), koje kupcima dostavlja njihov opskrbljivač.
Neovlaštenom potrošnjom - krađom električne energije, sukladno zakonskoj regulativi, smatraju se slučajevi kada:
  • krajnji kupac troši električnu energiju bez mjerne opreme operatora sustava ili mimo postojeće mjerne opreme ili kada je mjerna oprema onesposobljena za ispravan rad,
  • krajnji kupac troši električnu energiju na način da je neovlašteno utjecao na rad uređaja za upravljanje tarifama,
  • krajnji kupac troši električnu energiju preko brojila ili ostale mjerne opreme s kojih je skinuta ili oštećena plomba, osim ako je smještaj mjerne opreme takav da krajnji kupac to nije mogao nadzirati niti spriječiti,
  • je krajnji kupac na niskom naponu bez mjerenja snage utjecao na ograničavalo strujnog opterećenja koje je bilo plombirano ili na glavne osigurače koji su bili plombirani omogućujući time korištenje snage veće od priključne snage,
  • se pravna ili fizička osoba koja nije stekla status krajnjeg kupca priključi na mrežu,
  • krajnji kupac troši električnu energiju preko brojila ili ostale mjerne opreme nakon privremene obustave.
 
Neovlaštena potrošnja je:
  • opasna - neovlaštene radnje na mjernom mjestu i priključku mogu prouzročiti požar i biti opasne za život;
  • protuzakonita - neovlaštena potrošnja je djelo za koje je propisana novčana kazna;
  • skupa - nakon otkrivanja neovlaštene potrošnje, obračunava se količina potrošene, a nenaplaćene električne energije, u skladu s Općim uvjetima za korištenje mreže i opskrbu električnom energijom.

HEP-Operator distribucijskog sustava d.o.o. kontinuirano provodi kontrole mjernih mjesta i priključke električne energije, radi utvrđivanja neovlaštene potrošnje - krađe električne energije. Ako sumnjate na neovlaštenu potrošnju električne energije kod nekog kupca, možete se obratiti područnoj elektri.

Ostale informacije vezane uz neovlaštenu potrošnju možete pronaći u Općim uvjetima za korištenje mreže i opskrbu električnom energijom (NN 85/15).

Univerzalna usluga je pravo kupca kategorije kućanstvo na opskrbu električnom energijom u sustavu javne usluge, na cijelom području Republike Hrvatske, po realnim, jasno usporedivim i razvidnim cijenama.