EN
Česta pitanja

Česta pitanja

Šifra kupca je jedinstveni evidencijski broj svakog kupca, upisan je na zaglavlju računa, a uz to, nalazi se i kao sastavni dio poziva na broj naznačenog na uplatnici.










 
Obrazloženje pojedinih stavki računa možete pronaći ovdje.
Kada Vam je na računu iskazan iznos preplate, znači da ste tijekom obračunskog razdoblja putem akontacijskih rata (mjesečnih novčanih obveza) platili više nego što ste potrošili. U tom slučaju, Vaše akontacijske rate u idućem obračunskom razdoblju bit će umanjene za preplaćeni iznos.

Ukoliko želite, možete ostvariti povrat preplaćenog iznosa, uvažavajući sljedeće:
  • Povrat preplate može se ostvariti putem Hrvatske pošte (poštanskom uputnicom) ili isplatom na tekući račun kupca.
  • Tražitelj isplate može biti samo kupac ili njegov opunomoćenik, uz uvjet da je punomoć ovjerena kod javnog bilježnika.
  • Ukoliko povrat preplate zatražite u roku od 15 dana od dana izdavanja računa, a vaš obračun se temelji na očitanom stanju brojila, preplaćeni iznos isplatit će vam se u punom iznosu.
  • U slučaju kada povrat preplate zatražite izvan roka od 15 dana od dana izdavanja računa ili se vaš obračun temelji na procijenjenom stanju brojila, uz zahtjev za povrat preplate potrebno je dostaviti i trenutno stanje vašeg brojila prema kojem se izrađuje izvanredni obračun, temeljem kojeg  se isplaćuje preplaćeni iznos.
Vaše račune za potrošenu električnu energiju možete podmiriti različitim sredstvima plaćanja.

Plaćanje računa i mjesečnih novčanih obveza (akontacija) moguće je:
  • putem trajnog naloga,
  • putem Internet bankarstva (potreban je poziv na broj te broj računa za uplatu električne energije – podaci se nalaze na vašim uplatnicama),
  • na blagajnama FINA-e (bez naknade),
  • na blagajnama Hrvatske pošte (bez naknade).
Odabirom odgovarajućeg tarifnog modela možete utjecati na visinu Vaših troškova za utrošenu električnu energiju. Tarifni model ovisan je o tehničkim uvjetima određenog mjernog mjesta. Ako želite promijeniti tarifni model, obratite pozornost na tip vašeg brojila (jednotarifno ili višetarifno), budući da pojedini tarifni modeli zahtijevaju određeni tip brojila.
 
Kupci mogu jedanput godišnje (po isteku 12 mjeseci od zadnje promjene) promijeniti tarifni model. Promjena tarifnog modela se naplaćuje prema Cjeniku nestandardnih usluga HEP-Operatora distribucijskog sustava d.o.o.

Ukoliko su na mjernom mjestu osigurani tehnički uvjeti potrebni za promjenu tarifnog modela, promjena tarifnog modela naplaćuje se 9,00 kn (11,25 kn s PDV-om), a ukoliko na mjernom mjestu nisu osigurani tehnički uvjeti za promjenu tarifnog modela, promjena se naplaćuje 237,00 kn (296,25 kn s PDV-om).
 
Svaki kupac kategorije kućanstvo koji ima šestomjesečni obračun, ima pravo (temeljem zahtjeva) na samoočitanje stanja brojila. Naknada za izradu mjesečnog obračuna kod  kupaca u sustavu samoočitanja.

Koja su prava i obveze kupaca koji žele plaćati mjesečnu potrošnju temeljem samoočitanja?

HEP-Operator distribucijskog sustava d.o.o. dužan je kupcu kategorije kućanstvo omogućiti samostalno očitavanje stanja brojila.
 
Podatke o stanju brojila kupac je dužan dostaviti u zadnjem tjednu tekućeg mjeseca (svaki mjesec). Kupac stanje brojila može, bez naknade, dostaviti putem:
  • web aplikacije Moj račun,
  • telefonskog govornog automata 0800 0555 HEP ODS-a,
  • besplatnog kontakt broja označenog na Vašem računu. 


Kupac u sustavu samoočitanja ima mjesečno obračunsko razdoblje na temelju obračuna čija se izrada ne naplaćuje i dobiva mjesečni račun.

U mjesecu u kojem kupac HEP ODS-u ne dostavi podatke o stanju brojila, obračun se temelji na potrošnji električne energije koju procjenjuje HEP ODS.

Kupcu koji u tri uzastopna mjeseca ne dostavi podatke o stanju brojila, HEP ODS će, nakon prethodne pisane obavijesti, ukinuti pravo na samoočitanje stanja brojila do isteka sljedećeg polugodišnjeg obračunskog razdoblja kupca.

Kupac gubi pravo na samoočitanje stanja brojila u sljedeće tri kalendarske godine ako se polugodišnja potrošnja električne energije određena prema očitanjima HEP ODS-a razlikuje za više od 50% od zbroja šest uzastopnih mjesečnih potrošnji izračunatih na temelju podataka o stanju brojila dostavljenih od strane kupca.

Kupac koji je izgubio pravo na samoočitanje stanja brojila, novi zahtjev može podnijeti nakon isteka razdoblja za koje je izgubio pravo samoočitanja stanja brojila.


 
Stanje brojila potrebno je dostaviti ukoliko to od Vas zatraži Vaš opskrbljivač.

Kada se vaša potrošnja značajnije promijenila (primerice, uključili ste ili isključili neko od većih trošila u vašem kućanstvu, električni bojler ste zamijenili plinskim i sl.).

Ako niste bili prisutni pri redovnom očitanju ili vaše brojilo zbog nedostupnosti nije očitano.

Ako ste HEP ODS-u uputili zahtjev za samoočitanje, temeljem kojeg ste se obvezali mjesečno dostavljati očitanje  brojila.

Ukoliko unutar obračunskog razdoblja želite dostaviti očitanje vašeg brojila električne energije to možete učiniti na sljedeće načine:
  • web aplikacije Moj račun,
  • telefonskog govornog automata 0800 0555 HEP ODS-a,
  • besplatnog kontakt broja označenog na Vašem računu,
  • osobnim dolaskom u Vama najbližu poslovnicu HEP ODS-a.

Za dostavu očitanja putem besplatnog telefonskog automata 0800 0555 HEP ODS-a, potrebna je šifra kupca (koju možete naći na vašem računu za električnu energiju) te stanje brojila.
Ukoliko imate primjedbe na zaprimljeni obračun, mjesečne novčane obveze (akontacije) i slično, molimo vas da nam se obratite pisanim putem (putem pošte ili  kontakt formulara).
 
Ukoliko niste zadovoljni dobivenim očitovanjem ili smatrate da ste na bilo koji način zakinuti, vaše je pravo obratiti se Povjerenstvu za reklamacije potrošača u pripadajućem regionalnom centru.
 
Povjerenstva za reklamacije potrošača sastavljena su od predstavnika lokalnih udruga za zaštitu potrošača te predstavnika HEP ELEKTRE. Povjerenstva postoje u regionalnim centrima, a možete im se obratiti isključivo pisanim putem, na adresu Vašeg regionalnog centra, s naznakom: „Za Povjerenstvo za reklamacije potrošača“.
 
Svi kupci iz kategorije kućanstvo imaju pravo na opskrbu električnom energijom u sustavu javne usluge, pri čemu im je opskrbljivač HEP ELEKTRA, ali isto tako imaju pravo odabrati nekog od opskrbljivača na tržištu električne energije. Na tržištu električne energije u Republici Hrvatskoj ima više opskrbljivača.
 
Za prelazak  drugom opskrbljivaču, potrebno je sklopiti novi ugovor o opskrbi električnom energijom s odabranim opskrbljivačem. Postupak promjene opskrbljivača provodi odabrani opskrbljivač koji podatke o obračunskim mjernim mjestima kupca, u propisanom obliku i na propisani način, dostavlja HEP ODS-u na obradu. Kupac komunicira s odabranim opskrbljivačem. Nakon sklapanja ugovora o opskrbi električnom energijom s odabranim opskrbljivačem daljnji postupak provodi novi opskrbljivač. Postupak promjene opskrbljivača provodi se bez naknade.
Poticanje proizvodnje električne energije iz obnovljivih izvora energije i visokoučinkovite kogeneracije (OIEiK) jedan je od strateških ciljeva energetske politike EU (više u Direktivi o promicanju uporabe električne energije iz obnovljivih izvora). Direktivom se od zemalja članica traži uspostava sustava poticanja proizvodnje električne energije iz OIEiK. Svaka država članica EU postavlja svoj nacionalni cilj za proizvodnju električne energije iz OIEiK, a Hrvatska je, kao zemlja kandidat, to učinila sredinom 2007. godine, donošenjem Uredbe o minimalnom udjelu električne energije proizvedene iz obnovljivih izvora energije i kogeneracije čija se proizvodnje potiče. Naknada kojom se potiče proizvodnja energije iz obnovljivih izvora energije i visokoučinkovite kogeneracije naplaćuje se od svih kupaca električne energije u Republici Hrvatskoj od 2007. godine.
 
Aktualni iznos nakade za obnovljive izvore energije i visokoučinkovitu kogeneraciju određen je Odlukom Vlade RH o naknadi za obnovljive izvore energije i visokoučinkovitu kogeneraciju. Prema toj Odluci, svi krajnji kupci plaćaju Naknadu za obnovljive izvore energije i visokoučinkovitu kogeneraciju u iznosu od 0,105 kn/kWh. Za kupce električne energije koji su obveznici ishođenja dozvole za emisije stakleničkih plinova (sukladno Zakonu o zaštiti zraka) naknada iznosi 0,007 kn/kWh.
 
Naknadu prikupljaju svi opskrbljivači električnom energijom na području Republike Hrvatske. Prikupljenu naknadu svaki opskrbljivač električnom energijom prosljeđuje Hrvatskom operatoru tržišta energije (HROTE-u) koji, temeljem ugovora, povlaštenim proizvođačima isplaćuje naknadu za električnu energiju isporučenu u mrežu iz elektrana, kao što su sunčane, vjetroelektrane, bioplinske i druge elektrane s obnovljivim izvorom primarne energije.
 
Iznos naknade vidljiv je na računima za električnu energiju, odnosno periodičnim obračunima (kod kupaca u akontacijskom sustavu), koje kupcima dostavlja njihov opskrbljivač.
Naknada za korištenje mreže - mrežarina, određuje se temeljem potrošnje iz odgovarajućeg prethodnog obračunskog razdoblja, iskazane kroz mjesečne novčane obveze kupca.

Mjesečne novčane obveze (akontacije) utvrđuju se na način da se predviđena mjesečna potrošnja za pojedinačni mjesec pomnoži s pripadajućim tarifnim stavkama za korištenje mreže.
Svaki kupac ima pravo, u bilo kojem trenutku, promijeniti opskrbljivača na tržištu električne energije. Naravno, potrebno je obratiti pozornost na to kakav ugovorni odnos imate s trenutnim opskrbljivačem, kako raskid ne bi podrazumijevao dodatne troškove – izlazne naknade.
Opskrba električnom energijom u sustavu javne usluge podrazumijeva opskrbu propisane kvalitete na cijelom području Republike Hrvatske po realnim, jasno usporedivim i transparentnim cijenama.
Nadalje, opskrba električnom energijom u sustavu javne usluge u puno manjoj mjeri je podložna tržišnim promjenama i rizicima koje su karakteristike svakog tržišta.